Tolókapu mozgatás

tolókapu, úszókapu

Autójával behajt a gombnyomásra nyíló kertkapun, garázsának ajtaja szintén egyetlen gombnyomásra nyílik: mindez jól néz ki, nincs többé véletlenül nyitva felejtett kapu, kulcskeresgélés hóban, esőben, a megérkezés után automatikusan záródik Ön után a bejárat, ha éppen úgy kívánja. Praktikus, kényelmes és nálunk egyáltalán nem elérhetetlen.
A tolókapuk, szárnyaskapuk, garázskapuk távirányítással történő használata egyre szélesebb körben terjed, hiszen nagyobb az igényünk a biztonságra, a kényelemre, az esztétikus környezetre.

Az automata tolókapuk alkalmazása eléggé népszerű, mivel egyenes vonalú mozgásukból adódóan a kapu előtt nem igényelnek működési teret. Számolni kell ugyanakkor azzal, hogy a kerítés mellett biztosítani kell szabad területet az akadálymentes mozgáshoz. A tolókapuknak két fő típusával találkozhatunk: az egyik a gördülő kapu, a másik az úszókapu.

A gördülő kapuk szerkezetileg kisebb igénybevételnek vannak kitéve, mert a kapunyílásban egy vezetősín van a betonozott talajra rögzítve és ebben a sínben futó görgők támasztják alá a kaput. A sín hossza a kapu szélességének kétszerese, hogy teljesen nyitott állapotában is - a kerítés mögött - rajta nyugodhasson.
Az úszókapuk jellegzetessége, hogy itt a kapunyíláson belül nincs semmiféle sínszerkezet és alátámasztás. Nevüket onnan kapták, hogy a kapunyílást a levegőben "úszva", a talaj felett zárják le. Az ilyen kapuknál a kapuszárny a kapunyílásnál mintegy 20-30 %-al hosszabb. Alul a beton sávalapra rögzített két támasztó görgőbakon fut a kapu, a kapu tetején pedig vezetőgörgők biztosítják, hogy a kapu ne billenjen ki a függőleges síkból. Nagyméretű, illetve súlyú úszó kapuszárny zárt helyzetű végállásában felfutó görgőt alkalmazunk annak érdekében, hogy csökkentsük a támasztó görgők igénybevételét. Az úszókapu nagy előnye, hogy nincsen állandó tisztítást igénylő vezetősín rendszere, nem kell tartani a lefagyástól sem és nem jelent problémát, ha a kapu pillérei között a talaj nem vízszintes. Hátránya viszont, hogy a kapunyílásnál nagyobb kapuszárny és a masszív görgősorok miatt drágább lehet a kiépítése.

 

MOTOROK:

Az alkalmazott hajtómotorok a nyomatékot a kapu alsó részére szerelt fogaslécnek fogaskerék segítségével adják át. A masszív alapra felszerelt motor és a hajtómű fém-, vagy időjárásálló műanyag burkolattal rendelkezik, amit a kapuoszlop közelében helyezünk el.

Ebben a burkolatban van az elektronikus vezérlés áramköre és a végálláskapcsoló is gyakran a motorba van beépítve, amit a fogaslécre szerelt ütközők működtetnek.
Fontos, hogy a tolókapu súlyának és a várható napi nyitások-zárások számának megfelelően válasszuk ki a meghajtómotort. Az alkalmazott motorok lakossági felhasználásnál 300-1200 kg tömegű kapukat képesek mozgatni. A motorok 220- 230V-os hálózatról működnek. A hajtóművek önzárók, kézi erővel nem mozdíthatók el, s ebből adódóan a kapuhoz nincs szükség zár felszerelésére. Mint minden automatikusan működő kapu, úgy a tolókapu is - az önzáró hajtómű kioldását követően - működtethető kézzel egy esetleges áramszünet esetén.